Bu etkinlikte Işığın yansımasını gölgenin oluşumunu, hangi durumlarda gölgenin büyük ya da daha küçük göründüğünü inceleyeceğiz. bu süreçlerde çocuklar dikkat algı konsantrasyon ve keşfetme gibi süreçleri deneyimleyecek.
Materyaller
el feneri,
renkli kartonlardan kesilmiş şekiller ve nesne resimleri (her bir şekilden bir çift ve farklı boylarda) üzerinde soru işareti bulunan Karton kutu
Yaş
4-5 yaş
Tahmini Süre
40 dakika
SUNUM
Renkli kartonlardan çok sayıda ve Farklı boyutlarda geometrik şekil ve nesne resimleri (balık, Yıldız, araba, ayakkabı, makas, telefon, vb) iki kutunun içine eşit şekilde konur kesilen şekillerin içine konuldu üzerinde soru işareti bulunan kutu ve el feneri ile öğretmen sınıfa girer öğretmen öğrencilerin daire şeklinde oturmalarını isteyerek etkinliğe davet eder öğretmen elindeki feneri göstererek bu nesnenin ne olduğunu ne işe yaradığını sorar feneri duvara sabit tutar ve öğrencilerin senin önünden sırayla geçmelerini ister duvara yansıyan görüntünün nasıl oluştuğu ve ne oldu sorulur. Gölge cevabını alan öğretmen elindeki kutuya dikkatleri çekerek bu kutudan ne olabilir diye sorar tahminler sırayla alındıktan sonra kutunun içindeki şekillerden bir tanesi alınır ve Fener'in önünde tutularak gölgesi duvara yansıtılır. Gönüllü olan öğrencilerden bir tanesi kutunun yanına gelir duvara yansıyan gölgenin şeklinde bulur eşleştirmesi istenir. Geriye kalan şekillerle de gönüllü çocuklar ile gölge eşleştirme oyunu oynanır.
Kelime Dağarcığı
Işığın yansıma mercek tam Gölge yarı gölge
bilgi noktaları
karanlık eşleştirme, gölgenin büyük Küçülmesi, fener
Hata Kontrolü
Gölgesinden şekli ayırt edemeyebilir
Şekli uygun mesafede tutup Gölgeyi oluşturabilir
Karanlıktan korkabilir
Farklı Gözlem
aynı şeklin fener'e yakınken büyük fenerden uzaklaştıkça küçülmesi
küçük bir şekle insan boyundan daha büyük görünmesi
Uzantılar
Bu etkinlikte güneş ışığına göre günün bölümleri öğretilebilir bulunduğu zamanı (sabah öğlen akşam) tahmin edebilir.
Diyalog İçin Olanaklar
Gölge nasıl oluşur gölge hareket eder mi Neden Gölgeyi büyüten ya da küçülten ne olabilir el feneri dışında başka hangi ışık kaynakları gölge oluşturabilir
bilim için fikir defteri
dökümantasyon panosunda çalışmanın çekilen fotoğraflarının sergilenmesi ile çocuklar uygulama sürecini bitirir
süreçlerin tespiti
a) genel süreç
gözlem anlam çıkarma
fikir yürütme
b) matematiksel süreç
ölçme yerini tespit etme açıklama
c) fen ve teknoloji süreçleri
keşfetme etkileşim detaylandırma
Eğilimler
merak heves işbirliği
Görseller
Fener kutu farklı şekilde ki nesneler
Değerlendirme
Etkinlik için okulun en alt katına karanlık bir ortama gittik. Çocukların karanlık ortamda ilgi ve merak düzeyleri arttı. Çocuklar çok heyecanlı görünüyordu. Öğretmen karanlık bir ortam seçerek çocukların dikkatini çekmeyi başardı. Ortam ışıktan tamamen arındırıldığı için gölgeler duvarda net bir şekilde belirdi. Deney esnasında öğrenciler çok ilgiliydi. Gölge kavramının stem yaklaşımına uygun bir şekilde çocuklara verildiğini düşünüyorum. Etkinliğin amacına ulaşmasındaki önemli etkenlerden biri de uygun ortam için gerekli koşulların sağlanmış olmasıydı.
Kelime Dağarcığı
Işığın yansıma mercek tam Gölge yarı gölge
bilgi noktaları
karanlık eşleştirme, gölgenin büyük Küçülmesi, fener
Hata Kontrolü
Gölgesinden şekli ayırt edemeyebilir
Şekli uygun mesafede tutup Gölgeyi oluşturabilir
Karanlıktan korkabilir
Farklı Gözlem
aynı şeklin fener'e yakınken büyük fenerden uzaklaştıkça küçülmesi
küçük bir şekle insan boyundan daha büyük görünmesi
Uzantılar
Bu etkinlikte güneş ışığına göre günün bölümleri öğretilebilir bulunduğu zamanı (sabah öğlen akşam) tahmin edebilir.
Diyalog İçin Olanaklar
Gölge nasıl oluşur gölge hareket eder mi Neden Gölgeyi büyüten ya da küçülten ne olabilir el feneri dışında başka hangi ışık kaynakları gölge oluşturabilir
bilim için fikir defteri
dökümantasyon panosunda çalışmanın çekilen fotoğraflarının sergilenmesi ile çocuklar uygulama sürecini bitirir
süreçlerin tespiti
a) genel süreç
gözlem anlam çıkarma
fikir yürütme
b) matematiksel süreç
ölçme yerini tespit etme açıklama
c) fen ve teknoloji süreçleri
keşfetme etkileşim detaylandırma
Eğilimler
merak heves işbirliği
Görseller
Fener kutu farklı şekilde ki nesneler
Değerlendirme
Etkinlik için okulun en alt katına karanlık bir ortama gittik. Çocukların karanlık ortamda ilgi ve merak düzeyleri arttı. Çocuklar çok heyecanlı görünüyordu. Öğretmen karanlık bir ortam seçerek çocukların dikkatini çekmeyi başardı. Ortam ışıktan tamamen arındırıldığı için gölgeler duvarda net bir şekilde belirdi. Deney esnasında öğrenciler çok ilgiliydi. Gölge kavramının stem yaklaşımına uygun bir şekilde çocuklara verildiğini düşünüyorum. Etkinliğin amacına ulaşmasındaki önemli etkenlerden biri de uygun ortam için gerekli koşulların sağlanmış olmasıydı.


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder